Wat is PMKT?

Psychomotorische kindertherapie (PMKT) is een therapeutische behandelvorm voor kinderen die vastlopen of mogelijk kunnen gaan vastlopen in hun ontwikkeling en dit in hun gedrag laten zien. Psychomotorische kindertherapie heeft als doel de vastgelopen ontwikkeling weer op gang te helpen, waarna ouders en kind in staat zijn op eigen kracht verder te gaan.

In de therapie stem ik af op het ontwikkelingsniveau van het kind en speel in op de behoeftes en gevoelens van het kind. Zo kan het accent in de therapie liggen op:
• Het samen met het kind stilstaan bij het IK: Wie ben ik? Wat wil ik?
• Wat kan ik en wat voel ik
• Het leren grip krijgen op zijn eigen emoties 
• Het sociale functioneren
• Cognitieve vaardigheden zoals planmatig werken

Wat doen we:

Bewegen speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een kind. Al spelend en bewegend leert een kind zichzelf en de wereld kennen en groeit zijn/haar bewustzijn. Een kind dat zich gemakkelijk beweegt bouwt een goed zelfgevoel op, zodat het zich thuis kan voelen tussen leeftijdsgenootjes, op school en in het gezin.
Als therapeut geef ik het kind keuze uit een breed aanbod aan middelen, zoals bewegen, lichaamsgerichte oefeningen, spel, ritme, muziek en creatieve materialen. Ik zet het middel in waarmee het kind zich het best kan uiten. In een veilige therapeutische omgeving komen zo veranderingsprocessen tot stand. Al bewegend en spelend kan een kind uiten wat het (nog) niet in woorden kan uitdrukken en oefent het met nieuw gedrag. Het kind krijgt de kans om nieuwe ervaringen op te doen en/of negatieve ervaringen te verwerken. Met PMKT komt het kind weer in beweging!

Voor wie:

Psychomotorische Kindertherapie is inzetbaar bij verschillend klachten zoals:

Sociaal-emotionele problemen:

  • Agressief of teruggetrokken gedrag
  • Moeilijk contact maken en/of onderhoudenWeerbaarheid
  • (Faal) angst
  • Gespannenheid
  • Negatief zelfbeeld
  • Affect-regulatieproblemen (moeite met het beheersen van emoties)

Cognitieve problemen:

  • Intrinsieke motivatieproblemen
  • Planningsproblemen
  • Impulsiviteit
  • Concentratieproblemen

Motorisch:

  • Problemen met motorische basisvaardigheden
  • Onhandig, houterig bewegen, weinig lichaamsbesef
  • Over beweeglijkheid
  • Grove en fijne motoriek
  • Passiviteit

Sommige gedragskenmerken kunnen uitingen zijn van dieper gelegen problemen zoals:

  • Een stoornis zoals AD(H)D, ASS en aanverwante diagnoses, hechtingsproblematiek, angststoornissen, e.d.
  • Een belemmering als gevolg van een trauma, zoals verlies/rouw, ziekte, echtscheiding, seksueel misbruik, ziekenhuisopnames, bevallingen, stress bij ouders

Verloop van de therapie:

De intake is met de ouders en therapeut in de Praktijk. Tijdens dit uitgebreide gesprek met de ouders wordt de ontwikkelingsanamnese afgenomen, om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen over de ontwikkeling en problematiek van het kind. Na het gesprek vullen ouders nog een aantal formulieren in zodat wij een digitaal dossier kunnen maken. De therapie start daarna met 4/5 onderzoek sessies. Tijdens deze sessies observeer en analyseer ik het gedrag van het kind en neem wat testen af om zo’n volledig mogelijk beeld te krijgen. Tijdens het daarop volgend oudergesprek zal ik alle verzamelde informatie met ouders bespreken en stellen we gezamenlijk de therapeutische doelen vast. Daarna worden de therapiesessies hervat en zullen ouders na een aantal sessies weer worden uitgenodigd voor een tussenevaluatie. Het afbouwen en afronden van de therapie vindt in gezamenlijk overleg plaats. De therapie wordt afgesloten met een eindevaluatiegesprek.

Waar en wanneer:

Ik werk op maandag en dinsdag als Psychomotorisch Kindertherapeut in Leiden. De Praktijk is gevestigd aan de Schuttersveld 91 in Leiden. Zo’n 5 minuten lopen vanaf het station Leiden Centraal. Klik hier voor de route naar de Praktijk.

Reviews:

“Mariska heeft afgelopen jaar onze zoon op een prettige en effectieve manier begeleid. De pmt bleek voor hem (anders dan reguliere therapie) een goede manier om te bespreken wat hij wilde bespreken en vooral er snel mee aan de slag te gaan. Hij kreeg praktische houvast om anders met lastige situaties om te gaan. Hij keek elke keer ernaar uit, beleefde er plezier aan en leerde veel. Ook voelden wij ons als ouders gehoord en gesteund door Mariska en hadden we een fijne samenwerking.”  

“Ons zoontje van 8 jaar had veel moeite in het omgaan met zijn emoties en om te ontspannen. Door haar rustige, open houding en heel goed aan te sluiten bij zijn belevingswereld heeft Mariska hem geleerd hoe hij zijn emoties weet te herkennen, en zichzelf weet te kalmeren of hierin tijdig steun bij ons als ouders te zoeken. De oefeningen om tot rust te komen voor het slapen past hij nog steeds toe!” – Ilse